کیفیت ازدواج فرزندان آدم(ع)

کیفیت ازدواج فرزندان آدم(ع)

 حضرت آدم و حوا (ع) وقتی که در زمین قرار گرفتند ، خداوند متعال اراده کرد که نسل آنها را پدید آورده و در سراسر زمین منتشر گرداند اما در مورد ازدواج فرزندان آدم (ع) روایات و گفتار مفسران مختلف است اینکه چگونه و به چه شکل فرزندان آدم (ع) به عنوان اولین انسان ها، ازدواج کردند و نسلشان زیاد شد؟

 

جام دینی: در مورد ازدواج فرزندان آدم (ع) ، روایات و گفتار مفسران مختلف است، ما در این گزیده فقط به دو تا از این گفتار اشاره خواهیم کرد:

 

1. حضرت آدم و حوا (ع) وقتی که در زمین قرار گرفتند ، خداوند متعال اراده کرد که نسل آنها را پدید آورده و در سراسر زمین منتشر گرداند. پس از مدتی حضرت حوا (ع) باردار شد . ( آدم در 70 بار زایمان حوا ، صاحب 140 دختر و پسر شد و برخی گویند آدم از حوا صاحب 20 پسر و 20 دختر شد و در هر بار زایمان ، حوا صاحب دو فرزند پسر و دختر شد ) و در اولین وضع حمل ، از او دو فرزند دوقلو یکی دختر و دیگری پسر به دنیا آمدند . نام پسر را « قابیل » و نام دختر را « اقلیما » گذاشتند . مدتی بعد که حضرت حوا (ع) بار دیگر وضع حمل نمود باز دوقلو به دنیا آورد که یکی از آنها پسر بود و دیگری دختر ، نام پسر را « هابیل » و نام دختر را « لیوذا یا لوذا » گذاشتند . لیوذا زیباترین دختران آدم (ع) بود بطوری که پدرش دائماً در مورد او احساس خطر می کرد .

 

فرزندان بزرگ شدند تا به حد رشد و بلوغ رسیدند . وقتی که آنها به سن ازدواج رسیدند ، خداوند به آدم (ع) وحی کرد تا « لیوذا » را به ازدواج « هابیل » و « اقلیما » را به ازدواج « قابیل » درآورد . آدم (ع) فرمان خدا را به فرزندانش ابلاغ کرد . قابیل از انجام این فرمان و رأی پدر در آشفت و با اعتراض گفت : چگونه است که مرا به ازدواج اقلیما خواهر زشت چهره هابیل (ع) درمی آوری و لیوذا خواهر زیبای مرا به ازدواج هابیل . حرص و حسد ، آن چنان قابیل را گرفتار کرده بود که به پدرش تهمت زد و با تندی گفت : خداوند چنین فرمانی نداده است بلکه این تو هستی که چنین انتخاب کرده ای ! حضرت آدم (ع) برای اینکه به فرزندانش ثابت کند که فرمان ازدواج از طرف خداست ، به هابیل (ع) و قابیل فرمود : هر کدام چیزی را در راه خدا قربانی کنید ، قربانی هر کدام از شما قبول شد او به آنچه میل دارد ، سزاوارتر و راستگوتر است . ( نشانه قبول شدن قربانی در آن عصر به  این بوده که صاعقه ای از آسمان بیاید و آن را بسوزاند ) .

 

فرزندان این پیشنهاد را قبول کردند . هابیل (ع) که گوسفند چران و دامدار بود از بهترین گوسفندانش یکی را که چاق و شیرده بود ، برگزید ، ولی قابیل که کشاورز بود از بدترین قسمت زراعت خود خوشه ای ناچیز برداشت . سپس هر دو بالای کوه رفتند و قربانی های خود را بر بالای کوه نهادند . طولی نکشید صاعقه ای از آسمان آمد و گوسفند را سوزانید ولی خوشه زراعت باقی ماند . به این ترتیب قربانی هابیل (ع) پذیرفته شد و روشن گردید که هابیل (ع) مطیع فرمان خداست و قابیل از فرمان خدا سرپیچی می کند .

 

2. اولین فرزندی که از آدم و حوا (ع) بوجود آمد دختری بنام « عتاق » بود و او اول کسی بود که بر عرصه زمین به طغیان و فساد پرداخت و خداوند بر او گرگی بسان جثه فیل و کرکسی در هیئت دوگوش مسلط کرد تا او را از میان ببرند . متعاقب قتل عتاق ، خداوند به آدم و حوا (ع) پسری داد بنام « قابیل » و هنگامی که قابیل به سن بلوغ رسید با دخترکی از جنس جنیان بنام « جهانه » ازدواج نمود . بعد از آن خداوند « هابیل » (ع) را به آدم (ع) بخشید و او با حوریه ای بهشتی بنام « نزله » وصلت نمود . به فرمان خداوند متعال آدم (ع) مأمور گشت تا میراث نبوت و گنجینه دانش الهی خود را نزد فرزند کوچکش هابیل (ع) به ودیعه نهد . قابیل که از این قضاوت پدر برآشفته بود لب به اعتراض گشود . توصیه های آدم (ع) پیرامون این امر و مشیت الهی نتوانست باور قابیل را همراه خویش سازد و بالاخره مقرر گشت تا آن دو برای خداوند قربانی نمایند که ا ین کار انجام دادند و قربانی هابیل (ع) مورد قبول خداوند متعال واقع گشت .

 منبع :
مجموعه کامل قصه های قرآن

445


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



موضوعات مرتبط: دانستنی ها
[ دو شنبه 20 شهريور 1391 ] [ 1:54 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]