توصیه بزرگان درباره اهمیت نماز(2)

توصیه بزرگان درباره اهمیت نماز(2)

 

آیت الله اراکی(ره): آیت الله اراکی و آیت الله بهجت در جواب این سؤال که برای اِزدیاد محبت به حضرت حق و ولی عصر (عج) چه کنیم؟ مرقوم فرمودند: گناه نکنید و نماز اول وقت بخوانید.[۱۵]

نماز در سیره عملی بزرگان

حضرت امام خمینی(ره) و تقیّد به نماز اول وقت: حجت الاسلام انصاری میگوید: امام در روزهای آخر عمرشان میخواستند بخوابند به من فرمودند: اگر خوابیدم برای اول وقت نماز صدایم بزن گفتم: چشم دیدم اول وقت شد و امام خوابیدهاند حیفم آمد صدایشان بزنم ـ عمل جراحی، سرم به دست، گفتم صدایشان نزنم بهتر است. چند دقیقهای از اذان گذشت وامام چشمهایشان را باز کردند. گفتند:‌وقت شده؟، گفتم: بله امام فرمودند: چرا صدایم نزدی؟ گفتم: ده دقیقه بیشتر وقت نگذشته است. گفتند: مگر من به شما نگفتم ـ امام سپس فرزندش را صدا زدند که«احمد بیا » و فرمودند: ناراحتم، از اول عمرم تا حالا نمازم را اول وقت خواندهام چرا الان که پایم لبگور است، ده دقیقه تأخیر افتد.[۱۶]

آخوند خراسانی (ره) و تقیّد به نماز جماعت و نافلهها: مؤلف کتاب«حیوه الاسلام»مینویسد:«آخوند در دو وقت صبح و مغرب، نماز به جماعت میگذارد الا در ماه مبارک رمضان که هر سه وقت نماز را به جماعت ادا مینمود و نوافل شبانه روزی از آن جناب فوت نمیشد، لکن نه صرف ادای تکلیف باشد بلکه روح جذبه حق از عباداتش هویدا بود»[۱۷]

علامه امینی (ره) و عشق به نماز: علامه امینی(ره) مدت سه شب در حرم امام رضا(ع) بود و هر شب هزار رکعت نماز میخواند به او گفتند: شما خسته نمیشوید؟ فرمود: مگر ماهی از شنا خسته میشود که من از نماز خسته شوم؟![۱۸]

مرحوم سید مرتضی(ره) و عشق به نماز: ایشان در هنگام مرگ وصیت کردند که: «تمام نمازهای مرا که در طول عمرم خواندهام به نیابت از من دوباره بخوانید.» وقتی از علت آن سؤال کردند، اینطور جواب فرمودند: «من علاقهمند به نماز و عاشق راز و نیاز با خدا بودم و از آن لذت فراوان میبردم و همیشه قبل از رسیدن وقت نماز برای آن لحظه شماری میکردم. به همین دلیل شاید نمازهای من صد در صد خالص برای خدا نبوده و لذت روحی خودم در بجا آوردن آنها نقش داشته و نمازی که یک درصد هم برای غیر خدا باشد، شایسته‌ درگاه خدا نیست.»[۱۹]

بوعلی سینا (ره) و حل مشکلات علمی با نمازایشان هرگاه در فهم و حل مسألهای در میماندند، بر میخاست و وضو میگرفت و به سوی مسجد جامع می رفت. در آنجا نماز میخواند و به درگاه خدا برای حل مشکل دعا میکرد و فهم و حل آن مسئله برایش آسان میشد. [۲۰]

آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) و شصت سال نماز جماعت: در یادداشتهای ایشان آمده است: «هنگامی که در قم سکونت کردم (۱۳۴۳) صبحها در حرم حضرت معصومه (س) اقامه نماز جماعت نمیشد و من تنها کسی بودم که این سنت را در آنجا رواج دادم و از شصت سال پیش به این طرف صبح زود و پیش از باز شدن درهای حرم مطهر و زودتر از دیگران میرفتم و.منتظر می ایستادم. در زمستانها بیلچهای کوچک به دست میگرفتم و راه خود را به طرف صحن باز میکردم تا خود را به حرم برسانم. در آغاز خود به تنهائی نماز میخواندم. تا پس از مدتی یک نفر به من اقتدا کرد و پس از آن افراد دیگر هم آمدند و به این ترتیب نماز جماعت را در حرم آغاز کردم»[۲۱]

آیت الله العظمی مرعشی(ره) و نماز شب: در وصیتنامه ایشان آمده است:‌«سجادهای که هفتاد سال بر روی آن نماز شب بجا آوردهام و تسبیحی از تربت امام حسین (ع)‌که با آن در سحرها به عدد دانههایش استغفار کردهام با من دفن شود.»[۲۲]

آیت الله قاضی (ره) وسفارش به نماز شب: علامه طباطبائی (ره) فرمودند:چون به نجف اشرف برای تحصیل مشرف شدم گاهی به محضر مرحوم قاضی شرفیاب میشدم. تا اینکه یک روز در مدرسهای ایستاده بودم که مرحوم قاضی از آنجا عبور میکردندـ چون به من رسیدند دست خود را روی شانه من گذاردند و گفتند: «ای فرزند!دنیا میخواهی نماز شب بخوان،‌آخرت می خواهی نماز شب بخوان»[۲۳]

حضرت امام (ره)‌ و تقید به نماز شب: فرزند امام نقل کردند: «شبی که از پاریس عازم ایران بودیم، امام در هواپیما برای نماز شب برخاستند و چنان میگریستند که خدمه ارفرانس، تعجب کرده بودند و شنیدم که پرسیده بودند، آیا امام از چیزی ناراحت است؟ من گفتم: که کار هر شب امام است .[۲۴]

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



موضوعات مرتبط: عکسعکس های برگزیده
[ پنج شنبه 20 بهمن 1390 ] [ 11:23 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]