مردم از نمايندگانشان چه توقعي دارند؟(1)

مردم از نمايندگانشان چه توقعي دارند؟(1)

مجلس شوراي اسلامي رکن اصلي قوه مقننه در نظام جمهوري اسلامي ايران است که از نمايندگان منتخب مردم تشکيل شده و مصوبات آن در صورت تأييد شوراي نگهبان براي اجرا به قوه مجريه ايران و قوه قضائيه ابلاغ خواهد شد.

مجلس شوراي اسلامي مطابق اصل 62قانون اساسي تولد، اعتبار و مشروعيت يافت. اين مجلس مطابق قانون اساسي از ابتدا و از زمان تأسيس جمهوري اسلامي ايران، در نگاه و در کلام مسئولين ارشد جمهوري اسلامي از رهبر انقلاب گرفته تا نويسندگان قانون اساسي، از هر گروه و طيف فکري، از جايگاه ويژه‌اي برخوردار بود به گونه‌اي که رهبر فقيد انقلاب آن را در رأس همه امور دانستند و نويسندگان قانون اساسي نيز اختيارات ويژه‌اي را در قانون اساسي براي مجلس پيش‌بيني و در نظر گرفتند و در واقع مجلس را در رأس همه امور قرار دادند.


شواهد و قرائن نشان مي‌دهد که عده کثيري از مردم علم و اطلاع دقيقي از وظايف و اختيارات مجلس و نمايندگان آن نداشته و به نماينده مجلس، مانند يک مسئول اجرايي نظير فرماندار نگاه مي‌کنند و بر همين اساس توقع و انتظاراتي از يک نماينده مجلس دارند که از يک فرماندار دارند. شيوه انتخاب، انتظار و حمايت از يک نماينده مجلس بر اساس همين بينش متفاوت است.


مردم مخصوصاً خانواده‌هايي که فرزندانشان از معضل بيکاري رنج مي‌برندحداکثر کاري که از يک نماينده انتظار دارند، پيدا کردن شغلي براي فرزندانشان است. جواناني که به دنبال کسب و کار نتوانسته‌اند از فيلتر گزينش عبور كنند انتظار دارند که نماينده مجلس به آنها کمک کند که از اين فيلتر عبور كنند. رقيبان در ادارات دولتي، تعدادي به دنبال استفاده از نماينده مجلس براي تصدي پست‌هاي دولتي يا حفظ پست‌هاي سابق خود هستند و تعدادي نيز به دنبال احقاق حقوق از دست رفته خود و کنار گذاشته شدن مسئولاني هستند که به نحوي از انحا، حقوق آنان را ضايع يا به آنها بي‌توجهي كرده‌اند.

چگونگي ايجاد اين تلقي و نگاه به نمايندگان مجلس و وظايف و اختيارات آنان از چند عامل متاثر بوده است:

اولين عامل، عدم اطلاع‌رساني دقيق به مردم درباره عملکرد و وظايف نمايندگان مجلس است. مردم به عنوان انتخاب‌کنندگان اصلي، بايد از عملکرد وکيلان خود در مجلس مطلع باشند. از سويي ديگر بايد با شرح وظايف آنان و شيوه کارشان نيز آگاهي کافي داشته باشند.

دومين عامل، محروميت و عدم توجه کافي دولتمردان به محروميت‌زدايي، رشد و رونق اقتصادي مردم بوده است. درصد بالاي بيکاري يکي از ويژگي‌هاي اصلي است که به دليل فقدان سرمايه‌گذاري حادث شده است. جوانان پرانرژي، تحصيلکرده يا با تحصيلات کم، جوياي کسب و کار و متعاقب آن ازدواج و زندگي هستند و به دنبال روزنه‌اي مي‌گردند تا از طريق آن از معضل بيکاري رهايي يافته و به زندگي خود سامان دهند.

سومين عامل عدم شفافيت و پر از ايراد بودن قوانين اداري و قضايي کشور است که راه را براي سوء‌استفاده سوداگران باز گذاشته و فرهنگ پارتي بازي و فساد اداري را در کشور رواج داده است. رواج اين فرهنگ از يک طرف باعث تضييع حقوق عده‌اي از شهروندان مي‌شود و از سوي ديگر با سوء‌استفاده سوداگران به صورت آشکار از قوانين، ديگران نيز ترغيب به اين کار شده و به دنبال راهي ميانبر براي حل مشکلات خويش مي‌گردند و در نتيجه، اين مسائل هر دو گروه را به سمت نمايندگان مجلس سوق مي‌دهد.

بايد متذکر شد که اين مشکلات، در تمامي نقاط کشور به وضوح مشاهده مي‌شود اما مردم در شهرهايي با مدنيت بيشتر، انتظار حل مشکلات از نمايندگانشان به طرقي فراگير دارند.
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


[ چهار شنبه 5 بهمن 1390 ] [ 12:20 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]