اولین بانو

 

دهمین روز از  ماه مبارک رمضان سال ده بعثت مصادف است با وفات یکی از زنان برگزیده عالم هستی حضرت خدیجه سلام الله علیها.

 

پیامبرخداصلی الله علیه وآلهفرمودند:  خداوند از زنان چهار نفر را برگزید که عبارتنداز مریم و آسیه و خدیجه و فاطمه(خصال، ج1،ص225)

اولین زن با ایمان

وجود نازین آن حضرت در ایمان و اخلاص ورشادت بی نظیر است بطوری که اولین زنی  است که پیامبر(صلی الله علیه وآله)را تصدیق نمودو اولین زنی است که در مکه با رسول خدا ( صلی الله علیه وآله) نماز جماعت خواند واولین زنی است که ایمان خود را در مکه میان مشرکین اظهار نمود واول زنی است که در مقابل دشمن از رسول خدا ( صلی الله علیه وآله) دفاع نمود اول زنی است که ایمانش با قبول ولایت امیر المومنین به درجه کمال رسید .

در فضل ومناقب آن بانوی بزرگوار همین بس که رسول خدا فرمودند:«دین من برپا نشد مگر به دو چیز :اموال خدیجه سلام الله علیها و شمشیر علی بن ابیطالب (علیه السلام)»همچنین فرمود:«هیچ مالی به اندازه اموال خدیجه( سلام الله علیها) به من منفعت نرساند.(امالی طوسی:ص468)

خدیجه کبری علیهاالسلام اموال فراوانی از پدر به ارث برده بود و با آن تجارت می کرد و در این راه از مردانی درست کار مدد می جست . اموال وی را بیشتر از هشتادهزار شتر که در مناطق مختلف مانند حبشه و مصر پراکنده بودند ، نوشته اند(.بحارالأنوار ، ج 16 ص 22)

 حسادت ها 
در لابلای متون شیعه و سنی داستان حسادت برخی از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به جایگاه خدیجه کبری علیهاالسلام نزد پیامبر صلوات الله علیه با اشکال گوناگون به چشم می خورد . البته رسول الله علیه وعلی آله السلام پاسخ آنها را می داده اند و برتری ایشان را نسبت به سایرین روشن می ساخته اند . از میان این موارد به نمونه ای اشاره می کنیم . 
عایشه نقل کرده است که رسول خدا ( صلی الله علیه و آله وسلم ) از خانه بیرون نمی رفت مگر آنکه خدیجه ( علیهاالسلام ) را یاد می کرد و بر او به خوبی و نیکی مدح و ثنا می فرمود .

روزی از روزها غیرت مرا گرفت و گفتم : خدیجه ( علیهاالسلام ) پیرزنی بیش نبود و خدا بهتر از او را به شما عوض داده است . پیامبر ( صلی الله علیه و آله وسلم ) غضبناک شد به طوری که موهای جلوی سرش از خشم تکان می خورد ، سپس فرمود : نه به خدا ، بهتر از او را خدا به من عوض نداده است ، ایمان آورد وقتی مردم کافر بودند ، مرا تصدیق کرد زمانی که مردم مرا تکذیب کردند ، در اموال خود با من مواسات کرد وقتی مردم مرا محروم ساختند و خدا از او فرزندانی روزی من کرد و از زنان دیگر محروم فرمود . (اسدالغابة ، ج 5 ص 436) 
در منابعی هم آمده که عایشه پس ازاین اتفاق با خود چنین گفت : 
«و الله لا أذکرها بسوء أبدا»( سوگند به خدا که هیچ گاه او را به بدی یاد نخواهم کرد )(تذکرة الخواص ، ص 303 ) 
لطف خداوند به خدیجه کبری سلام الله علیها 

جستجو در منابع حقایقی را روشن می سازد که یکی از آنها لطف و عنایت خاص خداوند متعال به خدیجه کبری علیهاالسلام است . به برخی از این موارد اشاره می کنیم . 
 
1-جبرییل سلام الله علیه به پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم عرض کرد : 
ای محمد ( صلی الله علیه و آله وسلم ) این خدیجه ( علیه السلام ) است که نزد تو می آید . به او از جانب خداوند سلام برسان و او را بشارت ده به خانه ای در بهشت از جواهر که نه ناله ای در آن است و نه رنجی(تذکرة الخواص ، ص 302  )
2- پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم به خدیجه کبری سلام الله علیها فرمودند : 
یا خدیجة ... إن الله عزوجل لیباهی بک کرام الملائکة کل یوم مرارا( بحارالأنوار ، ج 16 ص 78 )
ای خدیجه خداوند عزوجل در هر روز چندین بار نزد فرشتگان بلند مرتبه اش به وجود تو مباهات می کند . 
امثال این موارد فراوان است و همگی از مقام والای خدیجه کبری سلام الله علیها نزد خداوند متعال حکایت می کند . 

سرانجام 
با رشد فزاینده گروندگان به اسلام ، فشار مشرکین بر مسلمین بیشتر شد تا جایی که تمام مسلمین را به شعب ابی طالب فرستادند و آنها را در مضیقه شدید از نظر ارتباط و تهیه مواد غذایی قرار دادند . این کار تا سال دهم بعثت ادامه یافت . مسلمین در این مدت از اموال خدیجه کبری علیهاالسلام و جناب ابوطالب علیه السلام استفاده می کردند تا جایی که این اموال به پایان رسید . یک سال مانده بود که با امضای صلح نامه مسلمین از شعب خارج شوند که دو مصیبت بر پیکره اسلام و نبی مکرم صلی الله علیه وآله و سلم وارد آمد . وفات حامی بزرگ ایشان جناب ابوطالب سلام الله علیه و درگذشت خدیجه کبری علیهاالسلام . سال وفات این دو اسوه جاودانه اسلام از سوی خاتم الأنبیاء " عام الحزن " نام یافت . 
چهارده قرن از آن روزها می گذرد . جامعه مسلمین افراد سخت کوش فراوانی به خود دیده است اما نام خدیجه کبری علیهاالسلام نامی است که درخششی خاص دارد . زحمات این بانوی گرانقدر نباید از یادها و خاطره ها محو گردد . هرچند مزارایشان در مکه و در حجون همچون مزار فرزندان معصومشان علیهم السلام در بقیع به تیغ نادانی وهابیت تخریب گردیده است اما نام و یاد آنها در دلهای همه سرسپردگان انسانیت و شرافت و خدمت جاودانه خواهد ماند . 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



موضوعات مرتبط: ديدگاههاي مدير وبلاگمناسبت ها
[ یک شنبه 15 تير 1393 ] [ 7:33 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]