ذکری که 99 درد را شفا می‏‌دهد

  به گزارش ایسنا، پیامبر خدا(ص) فرمودند: "جمله «لا حول و لا قوة الا باللّه‏» ۹۹ درد را شفا می‏‌دهد که ساده‏‌ترین آن‌ها اندوه است۱".
از مولای متقیان امام علی(ع) نقل شده که فرمودند: "بیمار شدم و پیامبر خدا به عیادتم آمد و فرمود: «بگو: خداوندا! از تو می‏‌خواهم عافیتی را که می‏‌دهی، پیش اندازی، بر امتحان خویش، بردباری‏‌ام بخشی، و مرا به سوی رحمت خویش ببری». من، این دعا را خواندم و پس از آن دعا، از بستر بیماری برخاستم، گویا که از بندی رَسته باشم۲".
همچنین امام علی(ع) فرمودند: "پیامبر خدا، بر مردی از انصار که بیمار شده بود، وارد شد تا او را عیادت کند. او گفت: ای پیامبر خدا! برای من به درگاه خداوند، دعا کن.
پیامبر صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمود: «بگو: "از خداوند بزرگ، پروردگار عرش بزرگ، مسئلت می‏‌کنم و از خداوند بزرگ سلامتی می‏‌خواهم» مرد، این دعا را سه بار خواند و در پیِ آن، از بستر بیماری برخاست، چنان که از بند، رَسته باشد۳".

امام صادق علیه‏‌السلام به هنگام بیماری این دعا را می‌خواندند: "خداوندا! تو خود، کسانی را سرزنش کردی و فرمودی: «بگو کسانی را که به جای خداوند به خدایی می‏‌پنداشته‏‌اید، فرا خوانید تا ببینید که نه نمی‏‌توانند سختی‏‌ای از شما بگشایند، و نه شما را به حالتی دیگر درآورند». پس ای آن که هیچ کس جز او نتواند سختی‏‌ای از من بگشاید و مرا به حالتی دیگر ببرد! بر محمّد و خاندانش درود فرست، و سختی را از من بگشای و آن را به سوی کسانی ببر که در کنار تو - که خدایی جز تو نیست - خدایی دیگر را می‏‌خوانند۴".



موضوعات مرتبط: حدیث برگزیدهعترت
[ جمعه 5 آبان 1391 ] [ 10:55 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

روایت تکان‌دهنده امام باقر(ع) درباره حوض کوثر

 در کتاب «بشارة المصطفى» و «مجالس» شیخ مفید و «أمالى» شیخ طوسى روایت کرده‏اند از شیخ مفید، از ابن قولویه، از حسین بن محمد بن عامر، از مُعَلّى بن محمد، از محمد بن جمهور عَمِّى، از ابن محبوب، از أبو محمّد وابِشى، از أبو وَرْد که گفت: از حضرت امام محمّد باقر علیه‌السلام شنیدم که مى‏گفت: چون روز قیامت بر پا شود، خداوند همه مردم را عریان و پابرهنه در زمین هموارى جمع می‌کند؛ و آنها را در راه محشر به قدرى متوقف می‌دارند که همگى عرق بسیارى مى‏کنند و نفَس‏هاى آنان به شدت میزند، و به قدرى که خداوند اراده کرده است درنگ مى‏کنند؛ و این است معناى گفتار خداوند تعالى: «فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا؛ و در آن وقت (اى پیامبر) نمى‏شنوى مگر صداى آرام و بدون صوت را.»


در این حال منادى از عرش ندا می‌کند: کجاست پیامبر امّى؟ خلایق می‌گویند: این صداى تو به همه رسید و همه شنیدند، آن پیامبر را با اسمش صدا کن!

 منادى ندا می‌دهد: کجاست پیامبر رحمت: محمد بن عبدالله؟ رسول‌الله صلّى الله علیه و آله و سلّم بر پا مى‏ایستد، و از همه مردم جلوتر مى‏آید تا اینکه مى‏رسد به حوضى که طول آن به قدر مسافت ما بین أیْلَة و صَنْعَاء است، و در کنار حوض مى‏ایستد. و پس از آن صاحب شما را ندا مى‏کنند؛ او هم به جلو مى‏آید، و در برابر مردم با رسول الله وقوف مى‏کند.

 سپس به مردم اجازه داده مى‏شود و آنان به حرکت در مى‏آیند. و در آن وقت، مردم به دو دسته تقسیم مى‏شوند: جماعتى در حوض وارد مى‏شوند، و جماعتى را از حوض دور مى‏کنند و چون رسول‌الله صلّى الله علیه و آله و سلّم ببیند که از محبان ما اهل‌بیت کسى را از حوض دور کنند گریه می‌کند و می‌گوید: اى پروردگار من! شیعه على! اى پروردگار من! شیعه على!

 در این حال خداوند فرشته‌اى را مى‏گمارد که از آن حضرت بپرسد: اى محمد! سبب گریه شما چیست؟! رسول الله می‌گوید: چگونه نگریم بر جماعتى که از شیعیان برادرم علىّ بن ابى طالب هستند، و من آنان را مى‏نگرم که از حوض دورشان کرده‏اند، و به جانب أصحاب دوزخ روان ساخته‏اند!؟

 خداوند عز و جل می‌گوید: اى محمد! من از گناهان آنها گذشتم، و همه را به تو بخشیدم. و من آنان را به تو و به کسانى که از ذریه تو هستند، و آنان آن ذرّیه را دوست دارند و ولایت آنها را برعهده گرفته‏اند، ملحق ساختم، و آنها را از زمره و جمعیت تو قرار دادم و در حوض تو وارد کردم و شفاعت تو را درباره آنان پذیرفتم و به همین دلیل تو را مکرم و گرامى داشتم.

 و حضرت باقر علیه‌السلام گفتند: در آن روز چه بسیار از مردان و زنان گریه کننده‌اى که چون این جریان را ببینند، فریاد مى‏زنند: یامحمداه! و هیچ یک از موالیان ما و از محبان ما نمى‏ماند مگر آنکه در حزب ما قرار مى‏گیرد و با ما وارد در حوض ما مى‏شود.



موضوعات مرتبط: حدیث برگزیدهعترت
[ سه شنبه 2 آبان 1391 ] [ 8:39 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

گزیده ی سخنان گهربار حضرت رضا علیه السلام:

 قال الرضا علیه السلام:

 صدیق کل امرء عقله و عدوه جهله
دوست هر کس عقل اوست

و دشمن او جهل و نادانی اوست 

قال الرضا علیه السلام:

 من لم یشکر المنعم من المخلوقین لم یشکر الله عزوجل 
هر کس که پاس نعمت خویش از مخلوق را ندارد، خداوند عزوجل را شکر نکرده است 



موضوعات مرتبط: احادیثعترت
[ یک شنبه 23 مهر 1391 ] [ 6:7 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

دعای همیشگی ما

 

 



موضوعات مرتبط: مناجات ونیایشعترت
[ جمعه 21 مهر 1386 ] [ 11:42 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

در محضر امام عصر(عج)

 



موضوعات مرتبط: احادیثعترت
[ سه شنبه 28 شهريور 1391 ] [ 1:32 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

در محضر امام صادق (ع)

 

 نكوهش دنيا




امام صادق (ع) فرمود:


دنيا چونان تنديسى (كالبدى ) است كه سرش كبر، چشمش حرص ، گوشش ‍ طمع ، زبانش ريا، دستش شهوت ، پايش خودپسندى ، قلبش غفلت ، رنگ وجلوه اش فنا و حاصلش نيستى است .


پس كسى كه آن را دوست بدارد، متكبّر شود و كسى كه آن را نيك بداند، حرص و آز يابد و كسى كه در جست وجويش باشد، طمع ورزد و كسى كه آن را ستايش كند، لباس ريا پوشد، و كسى كه اراده اش كند، خودپسند شود، وكسى كه بدان تكيه كند، به غفلت افتد، و كسى كه شيفته متاع آن شود، به فتنه افتد و متاع از دستش برود، و كسى كه متاعش را گرد آورد و در آن بخل ورزد، او را به جايگاهش كه همان آتش است ، سوق دهد.





موضوعات مرتبط: حدیث برگزیدهعترت
[ سه شنبه 21 شهريور 1391 ] [ 1:44 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

حکیمانه‌هایی از نهج‌البلاغه؛ سخن سنجیده از حمله‌ مسلحانه کارگرتر است

آموزه‌هایی چند از این کتاب بزرگ و حکت آمیز نهج البلاغه

اى مـردم، هـمـانـا سـوگـنـد بـه خـدا من شما را به عمل پسـندیده‌ تشویق نمى‌کنم جز آنکه در عمل کردن به آن از شما پیشى مى‌گیرم و شما را از گناهى باز نمى‌دارم جز آنکه پیش از نهى کردن، خود آن را ترک کرده‌ام خطبه 175 نهج البلاغه

با مردم به گونه ای رفتار کنید که اگر از دنیا رفتید بر شما گریه کنند و اگر زنده بودید با اشتیاق به سوی شما آیند.

نا توان‌ترین مردم کسی است که نتواند برای خود دوستانی فراهم کند و ناتوان تر از او کسی است که دوستی را که بدست آورده از دست بدهد..

سخن در بند توست تا آن را نگفته باشی... و چون گفتی، تو در بند آنی؛ پس زبانت را نگه دار چنان که طلا و نقره ات را نگه می‌داری، زیرا چه بسا سخنی که نعمتی را طرد یا نقمتی را جذب می‌کند.

سختی های روزگار را تحمل کن و گرنه هرگز خشنود نخواهی شد

هر کس در مال خود دو شریک دارد یکی وارث و دیگری حوادث

هر کس حفظ آبرویش را خواهان است از جدال بپرهیزد.

احمق ترین خلق کسی است که خود را عاقلترین خلق بداند.

با نیکان بدی مکن، چه آنان را از نیکی باز می داری.

به هر چیز در دنیا بیشتر انس داری، زیادتر از آن بترس.

سه کار شرم برنمی دارد: خدمت به مهمان، برخاستن از جا در برابر معلم و گرفتن حق خود.

دین مرد خرد اوست، کسی که عقل ندارد، دین ندارد.

بخشندگی آدمی، او را محبوب مخالفانش می‌کند و بخلش او را نزد فرزندانش هم منفور می سازد.

آن چه را نمی‌دانی مگوی، بلکه همه ی آن چه را که می دانی نیز مگو.

خیری که در پی آن آتش باشد، خیر نخواهد بود و شری که در پی آن بهشت است شر نخواهد بود و هر نعمتی بی بهشت، ناچیز است و هر بلایی بی جهنم، عافیت

بسا سخن (سنجیده)که از حمله‌ مسلحانه کارگرتر است

 



موضوعات مرتبط: عترت
[ دو شنبه 20 شهريور 1391 ] [ 1:29 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

خنده ی فرشته ها(حتما بخوانید)

  - رسول خدا(ص) از حضرت جبرئیل(ع) سوال نمود که آیا فرشتگان خنده و گریه دارند؟ جبرئیل فرمود: بله. (یکی از آنجاهایی که فرشتگان می‌خندند) زمانی است که زن بی‌حجابی و بدحجابی می‌میرد، و بستگان او را در قبر می‌گذارند و روی آن زن را با خشت و خاک می‌پوشانند تا بدنش دیده نشود. فرشتگان می‌خندند و می‌گویند: تا وقتی که جوان بود و با دیدنش هر کسی را تحریک می‌کرد و به گناه می‌انداخت(پدر و برادر و شوهرش و…از خود غیرت نشان ندادند) و او را نپوشاندند، ولی اکنون که مرده و همه از دیدنش نفرت دارند او را می‌پوشانند



موضوعات مرتبط: عترت
[ یک شنبه 12 شهريور 1391 ] [ 1:45 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

حدیث برگزیده

  عفت و پاكدامنی
 عَن أمِيرِالْمومِنينَ - عليه السلام - قال: مَالْمُجاهِدُ الشَّهِيدُ

عِنْدَ اللهِ بِأعْظَمَ أجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَكادَ الْعَفِيفُ أنْ

يَكُونَ مَلَكاً مِنَ الْمَلائِكَةِ. 
«نهج البلاغه، حكمت 474»
امام علي - عليه السلام - فرمود: پاداش مجاهد شهيد

از انسان پاكدامني كه مي تواند گناه كند، ولي بر اثر

پاكدامني از آن پرهيز مي كند، بيشتر نيست و چه

بسا كه انسان پاكدامن و عفيف در شمار فرشتگان

الهي باشد.



موضوعات مرتبط: حدیث برگزیدهعترت
[ یک شنبه 12 شهريور 1391 ] [ 1:53 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

ارزش پدر و مادر

 

 
 

ارزش پدر و مادر آن‌قدر هست که نوع رفتار با آن‌ها زندگي ما را تحت تاثير قرار دهد. شايد يادآوري اين تاثيرات يادآوري بخش کوچکي از ارزش و اعتبار پدر و مادر در زندگي ما باشد. همان‌هايي که خداوند بارها ما را به احسان‌شان دعوت کرده است. مواردي که اين جا آمده است تاثيرات رفتارهاي ما با پدر و مادرمان در دنيا و آخرت است. توجه به آن‌ها آدم را از خواب غفلت بيدار مي‌کند.

|||| وقتي رفتارهاي‌مان دردسر مي‌آورد...

 

الف-آثار اخروي بدي به والدين

1| به دور بودن از بخشش الهي؛ خداوند کسي را که مورد غضب پدر و مادرش باشد، هر چند هم طاعاتي انجام داده باشد، نمي‌بخشد.

2| مورد نظر خدا قرار نمي‌گيرد؛ در حديثي از پيامبر(ص) آمده است که خداوند در روز قيامت به 4 گروه نگاه نمي‌کند که يکي از اين‌ها، کساني هستند که مورد عاق والدين قرار گرفته‌اند.

3| وارد نشدن به بهشت؛ امام‌ صادق(ع) مي‌فرمايند: کسي که عاق والدينش شده باشد، وارد بهشت نمي‌شود. «لا يدخل الجنه العاق لوالديه.»

4| قبول نشدن نماز؛ امام صادق (ع) نماز کساني را که به پدر و مادرشان نگاه ظالمانه بکنند، نزد خداوند قابل قبول نمي‌داند.

ب-آثار دنيوي بي‌حرمتي به والدين

1| کوتاهي عمر؛ در روايات اسلامي پيوند نزديکي ميان کوتاهي عمر و ترک صله‌رحم و به‌ويژه آزار پدر و مادر آمده است.

2| محروميت از توفيق الهي؛ در حديثي از امام‌رضا(ع) آمده است که: «خداوند عقوق والدين را حرام کرده، زيرا عاق والدين باعث مي‌شود که توفيق اطاعت الهي از فرد عاق شده، سلب شود.»

3| تعجيل در مجازات؛ پيامبر‌اکرم(ص) 3 دسته از گناهان را نام برده‌اند که خداوند در عقوبت و مجازات آن‌ها تعجيل مي‌کند و آن‌ها را به آخرت وا نمي‌گذارد که يکي از آن‌ها عاق والدين است.

|||| وقتي رفتارهاي‌مان برکت پيدا مي‌کند...

 

الف) آثار دنيوي

1| دوري از عصيان‌گري و بدبختي؛ از جمله آثاري که قرآن کريم به آن اشاره کرده، اين است که نيکي به والدين صفت «جبار» و «عصيانگري» را از انسان دور کرده و هم‌چنين او را از دچار شدن به بدبختي در امان نگه مي‌دارد.

2| طول عمر؛ در اسلام، طول عمر به 2 عمل نسبت داده شده است: يکي به جا آوردن صله‌رحم و ديگري نيکي به والدين.

3| فراواني روزي؛ پيامبر اسلام (ص) گفته‌اند: يکي از پيامدهاي ارتباط صميمي با والدين، زياد شدن رزق و روزي است. هم‌چنين در روايت ديگري، امام صادق(ع) مي‌فرمايد: «هر کس به والدين نيکي کند، هرگز در زندگي به فقر مبتلا نخواهد شد.»

4| اجابت دعاي والدين در حق فرزندان؛ در برخي روايات به اهميت دعاي والدين در حق فرزندان اشاره شده که اين دعاي خير، نتيجه توجه و نيکي به آن‌هاست. امام صادق(ع) هم فرموده‌اند: «خداوند دعاي ۳ نفر را رد نخواهد کرد: دعاي پدر در حق فرزند هنگام نيکي به او، نفرين پدر و مادر هنگامي که مورد عاق او واقع شود و دعاي مظلوم بر ظالم.»

5| باعث نيکي فرزندان؛ از جمله تاثيرات دنيوي نيکي به پدر و مادر اين است که اگر کسي به پدر و مادرش احترام بگذارد، آن احترام را از جانب فرزندانش در آينده خواهد ديد؛ فلسفه اين اصل هم که روشن است زيرا پدر و مادر نزديک‌ترين الگو و راهنماي فرزندان هستند. اگر آن‌ها ببينند پدر و مادرشان رفتار خوبي با والدين خود دارند، او هم نسبت به آنان چنين عمل خواهد کرد.

ب) آثار اخروي

1| آسان شدن مرگ؛ امام‌صادق(ع) فرموده‌اند: نيکوکاري نسبت به خويشان و پدر و مادر از جمله عواملي است که خداوند به ازاي آن‌ها، سختي‌هاي مرگ را آسان مي‌کند.

2| دريافت پاداش زياد؛ به عنوان نمونه در روايتي از رسول اکرم(ص) آمده: «هر فرزندي که از روي مهرباني به پدر و مادر نگاه کند در مقابل هر نگاه، ثواب يک حج کامل و مقبول به او داده مي‌شود.»

3| مغفرت حق؛ از نيکي به پدر و مادر، به عنوان يکي از عوامل پذيرش توبه و آمرزش فرد گناهکار در روايات ما نام برده شده است.

4| ورود به درجات بالاي بهشتي؛ امام باقر(ع) هم، 4 دسته از مومنان را صاحب بالاترين جايگاه بهشتي معرفي مي‌کند که يکي از اين گروه، مومناني هستند که همواره با پدر و مادر خود به نيکي رفتار و به آن‌ها انفاق کرده‌اند.

5| همنشيني با نيکان؛ پيامبر‌اکرم(ص) مي‌فرمايند:«کسي که براي پدر و مادرش حج انجام دهد يا بدهکاري آنها را بپردازد، خداوند او را در روز قيامت با نيکان برمي‌انگيزد.»



موضوعات مرتبط: احادیثعترت
[ پنج شنبه 9 شهريور 1391 ] [ 11:7 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

حدیث برگزیده روز

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:
خیارکم الینکم مناکبة و اکرمهم لنسائهم
بهترین شما کسی است که در برخورد با

 مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین

 مردم کسانی هستند که با همسرانشان

 مهربان و بخشنده اند.(دلال الامامه و کنزالعمال ، ج‌ 7، ص225)




موضوعات مرتبط: حدیث برگزیدهاحادیثعترت
[ دو شنبه 30 مرداد 1391 ] [ 6:52 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

وداع با ماه رمضان

           

خداحافظ اي ماه غفران و رحمت
خداحافظ اي ماه عشق و عبادت
خداحافظ اي ماه نزديکي بر آرزوها
خداحافظ اي ماه مهماني حق تعالي
خداحافظ اي دوريت سخت و جانکاه
خداحافظ اي بهترين ماه الله

فرازی از دعای امام سجاد در وداع با ماه رمضان

 



موضوعات مرتبط: مناسبت هااحادیثعترت
[ یک شنبه 29 مرداد 1391 ] [ 4:0 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

حدیث برگزیده

  امیر المؤمنین علی (ع):
برای دنیای خود آنگونه کار کن که گویا همیشه

زنده خواهی بود و برای آخرت خود آنچنان که گویی فردا خواهی مرد.
مستدرک الوسائل ج 25 ص 146



موضوعات مرتبط: حدیث برگزیدهاحادیثعترت
[ یک شنبه 29 مرداد 1391 ] [ 3:46 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

حدیث برگزیده

   قال الامام علي - عليه السّلام - :

تَعَطَّروُا بالاستغفارِ، لا تَفضَحُكُم روائِح الذُّنوبِ.
«بحارالانوار، ج 6، ص 22»

امام علي - عليه السّلام - فرمود:

به وسيلة استغفار و توبه خويشتن را معطر و خوشبو سازيد،

تا بوهاي زننده و نامطبوع گناهان رسوايتان نسازد.



موضوعات مرتبط: حدیث برگزیدهاحادیثعترت
[ یک شنبه 29 مرداد 1391 ] [ 3:43 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

حدیث برگزیده

  . قال الامام الباقر - عليه السّلام - :

انّ اللهَ اشدُّ فَرِحاً بِتَوبَةِ عبدِهِ مِن رجلٍ

اضلَّ راحلَتَهُ و زادَهُ في ليلَةٍ ظلماءَ فَوَجدهما.
«اصول كافي، ج4، ص 180»
امام باقر - عليه السّلام - فرمود:

همانا خداوند به بازگشت و توبة‌ بندة خود، شادمان تر از شخصي است كه در شب تاريك مركب و زاد و توشة راه خود را گم كرده بود و سپس پيدا مي كند.



موضوعات مرتبط: حدیث برگزیدهاحادیثعترت
[ شنبه 28 مرداد 1391 ] [ 1:6 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

داستانک؛ چه شمشیر زیبایی...

 جنگ سختی شروع شده بود.صدای به هم خوردن شمشیر ها برای لحظه ایی قطع نمی شد. حالا سرداران و سربازان در سپاه تن به تن می جنگیدند. یک سپاه حق بود و دیگری باطل.ابری از غبار روی بیابان مثل چادری بزرگ سایه افکنده بود.اسب ها شیهه می کشیدند و دنبال هم می دویدند.در آن میان امام علی(ع) با شجاعت شمشیر می زد و گاه دور خودش می چرخید و حریف می طلبید.ناگهان دشمنی فریاد زد : ای علی چه شمشیر زیبایی داری! کاش آن را به من می بخشیدی! و بلند خندید و سرش را به سویی دیگر چرخاند تا حریف پیدا کند که سایه ایی در پشت سرش دید.

علی(ع) بود که به او لبخند می زد. امام شمشیر خود را در مقابل او گرفته بود و گفت: بگیر٬ این شمشیر را به تو بخشیدم!
مرد نزدیک بود از تعجب شاخ در بیاورد.رنگش پرید و عرق سردی بر پیشانی اش نشست. می دانست امام از روی دوستی شمشیرش را به سویش دراز کرده است. مرد عقب عقب رفت. امام هنوز لبخند می زد.مرد پرسید: از تو تعجب می کنم که می خواهی در چنین هنگامی شمشیرت را به من هدیه کنی!
علی (ع) گفت‌: مگر نه این است که تو دست خواهش به سوی من دراز کردی. از جوانمردی به دور دیدم که تو را محروم کنم!
مرد طاقت نیاورد و بی اختیار دوید و خودش را به پاهای علی انداخت.پاهایش را بوسید و با بغض گفت: من به دین شما ایمان اوردم. حتما دین شما است که خوبی را به شما یاد داده است. من بنده ی چنین دینی هستم. و مسلمان شد و سپس به سپاه امام علی پیوست. 

منبع:
ارشاد القلوب دیلمى، ص 139. 
 
 



موضوعات مرتبط: داستانکداستانهای عبرت آموزعترت
[ یک شنبه 22 مرداد 1391 ] [ 7:10 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

لحظات شهادت امیرالمومنین(ع)

 

لحظات شهادت

 لحظات شهادت

امیرالمؤمنین عليه السلام در آخرین ساعات عمر مبارکش دعایی بر زبان جاری کرد و سپس برای لحظاتی از هوش رفت. وقتی به هوش آمد فرمود: «این پیامبر و عمویم حمزه و برادرم جعفر و اصحاب هستند که می گویند: زود نزد ما بیا که مشتاق توایم».

  سپس آخرین خداحافظی با خانوادة خویش را بر زبان آورد و فرمود: «همة شما را به خدا می سپارم. خدا پشتیبان شما باشد. خدا همة شما را حفظ کند». در این لحظه ناگهان فرمود: «سلام بر شما ای فرستادگان پروردگارم!

 

آنگاه این آیات را تلاوت نمود: «لِمِثلِ هذا فَلیَعمَلِ العامِلُونَ».[2] «آنانکه سعی و عملی می کنند باید برای چنین ساعتی انجام دهند». و «اَنَّ الله مَعَ الَّذینَ اتَّقََّوا و الَّذینَ هم مُحسِنُونَ».

 «خداوند یار و یاور با تقوایان و نیکوکاران است».

 

امیرالمؤمنین عليه السلام در آخرین لحظات دائم ذکر «لا اله الا الله» بر زبان داشت و این آیه را نیز تلاوت می نمود: «فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یَرَه، وَ مَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَه»:

 «هر کس به اندازة ذره ای کار نیک انجام داده باشد پاداش آن را می بیند، و هر کس به اندازة ذره ای کار زشت مرتکب شده باشد جزای آن را خواهد دید».

 

  آنگاه پیشانی حضرت عرق کرد و در حالی که ذکر پروردگار می گفت به سوی قبله دراز کشید و چشمانش را بر هم نهاد و فرمود: «اشهد ان لا اله الا الله، وحده لا شریک له، و اشهد ان محمداً عبده و رسوله».

 

دو ثلث از شب جمعه بیست و یکم ماه رمضان سال چهلم قمری   گذشته بود که حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب عليه السلام در سن شصت و سه سالگی پس از بیست و پنج سال خانه نشینی و چهار سال و ده ماه خلافت ظاهری چشم از جهان فرو بست و به ملاقات پروردگار رفت، و جهانی را با رفتن خویش یتیم کرد.


 

 



موضوعات مرتبط: مناسبت هاعترت
[ چهار شنبه 18 مرداد 1386 ] [ 4:55 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

قبر انسان هر ‌روز 5 کلمه را فریاد می‌زند

 مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی یکی از برکات ماه رمضان را خواندن دعا و تلاوت قرآن دانست و گفت: یک غیبت مساوی است با هدیه 40 روز حسنات به فرد غیبت شونده!

وی ادامه می‌دهد: ما در مفاتیح در دعایی می‌خوانیم که خدایا برای تاریکی قبرم گریه می‌کنم. خدایا برای تنگی لحدم گریه می‌کنم. آخر زندگی انسان قرار گرفتن در قبور است و حدیث داریم که شبانه‌روز، قبر ما 5 کلمه را صدا می‌کند. قبر صبح به صبح می‌گوید: من خانه تنهایی تو هستم، برای خودت انیسی پیدا کن با انجام کار خیر!
 وی ادامه می‌دهد: قبر همچنین به ما می‌گوید که منم خانه تاریکی تو، یک چراغی برای خودت بفرست! می‌گوید: من خانه پر از کرم و عقرب توام، زهری بفرست تا کرم‌ها را بکشد!
 قبری که پر از عقرب بود
 این مدرس بزرگ اخلاق در ادامه اظهار می‌کند: در گذشته شخصی بود به نام حاج سعید حق‌گو، می‌گفت: در قم جنازه‌ای را بردیم تا دفن کنیم، قبر پر از عقرب بود و هرچه از آنها را می‌کشتیم باز هم در قبر می‌جوشیدند و در آخر خسته شدیم و جنازه را روی عقرب‌ها گذاشتیم و روی آن خاک ریختیم.

 



موضوعات مرتبط: در محضر بزرگاناحادیثعترت

ادامه مطلب
[ چهار شنبه 18 مرداد 1391 ] [ 4:21 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

«اصرار و پافشاری در درگاه الهی

آیت‌الله جاودان از علمای اخلاق تهران با اشاره به برخی دیدگاه‌ها پیرامون حد اصرار بر حاجت، گفت: اظهار احتیاج به درگاه الهی و اصرار بر آن ستوده شده، ‌به طوری که نوید برآورده شدن حاجت‌ها داده شده است.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، آیت‌الله محمدعلی جاودان در ادامه مباحث اخلاقی خود در ماه مبارک رمضان درباره «اصرار و پافشاری در درگاه الهی» نکاتی را بیان کرد که در پی می‌آید:
 صرار بر حاجت داشته باشیم یا نه؟
 عده‌ای اعتقاد دارند، همین که انسان از خدا خواسته خود را بخواهد کافی است، باید بقیه را به خدا سپرد و بگذاریم هر آنچه مقدر ما است، همان شود؛ این‌قدر به درب خانه خدا اظهار حاجت و اصرار نکنیم، چون خداوند کریم است و مهربان و هر چه صلاح ما باشد را به ما می‌دهد. چرا این‌قدر برای رسیدن به خواسته‌ها نذر می‌کنید و روی آن پافشاری می‌کنید؛ این کاری اشتباه است، ولی این برداشتی است که با معارف ما مخالف است. سیره حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین و بلکه بالاتر در کلمات این بزرگواران برخلاف این دیدگاه آمده است. دستوراتی که از ائمه اطهار رسیده است برخلاف آن چیزی است که آن عده گفته‌اند.
 *اصرار و پافشاری فقط به سوی او!
 از جمله این فرمایش حضرت باقر علیه‌السلام که فرمودند: «وَ اللَّهِ لَا یُلِحُّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی حَاجَتِهِ إِلَّا قَضَاهَا لَهُ»، به خدا سوگند بنده مؤمن در حاجت خود به خدای تعالی اصرار نمی‌ورزد، مگر اینکه خدای متعال حاجت او را بر آورده می‌کند»، این روایت نشان می‌دهد که نه تنها اظهار احتیاج به درگاه الهی کاری پسندیده است، بلکه اصرار بر آن نیز ستوده شده و در پی آن برآورده شدن حاجات نوید داده شده است. حضرت صادق علیه‌السلام فرمودند: «اِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ کَرِهَ إِلْحَاحَ النَّاسِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الْمَسْأَلَةِ وَأَحَبَّ ذَلِکَ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یُحِبُّ أَنْ یُسْأَلَ وَ یُطْلَبَ مَا عِنْدَهُ»؛ خدای تبارک و تعالی اینکه مردمان به یکدیگر اصرار و الحاح کنند، را دوست نمی‌‌دارد، اما این اصرار و الحاح را نسبت به خودش دوست می‌دارد.
 
همچنین حضرت صادق علیه‌السلام از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل کردند که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً طَلَبَ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ حَاجَةً فَأَلَحَّ فِی الدُّعَاءِ اسْتُجِیبَ لَهُ أَوْ لَمْ یُسْتَجَبْ لَه»؛‏ خدا رحمت کند بنده‌ای را که حاجت خود را از خدا طلب می‌کند و بر آن اصرار می‌ورزد، مستجاب بشود یا نشود.

 



موضوعات مرتبط: احادیثعترت
[ چهار شنبه 18 مرداد 1391 ] [ 4:13 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

احاديثي از امام صادق (ع) درباره شبهاي قدر

ش باشگاه خبرنگاران شبهاي قدر از شبهاي پر فضيلتي است كه در كلام ائمه (ع) به اهميت آن بسيار تاكيد شده كه امام صادق (ع) نيز در اين باره احاديث بسياري نقل كرده اند كه برخي از آنها در ذيل آمده است.
شب سرنوشت‏ ساز
قال الصادق (عليه السلام):
راس السنة ليلة القدر يكتب فيها ما يكون من السنة الى السنة.

امام صادق (عليه السلام) فرمود:
آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مي شود.
وسائل الشيعه، ج 7 ص 258 ح 8
 برترى شب قدر
كيف تكون ليلة القدر خيرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فيها خير من العمل فى الف شهر ليس فيها ليلة القدر.

از امام صادق (عليه السلام) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

حضرت فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

وسائل الشيعه، ج 7 ص 256، ح 2
 تقدير اعمال
قال الصادق (عليه السلام):
التقدير فى ليلة تسعة عشر و الابرام فى ليلة احدى و عشرين و الامضاء فى ليلة ثلاث و عشرين.
امام صادق (عليه السلام) فرمود:برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مي ‏گيرد و تصويب آن

در شب بيست و يكم و تنفيذ آن در شب بيست‏ و سوم.وسائل الشيعه، ج 7 ص 259
به نقل از : چهل حديث روزه  / گردآورنده محمد حسين فلاح زاده/م

 



موضوعات مرتبط: حدیث برگزیدهاحادیثعترت
[ چهار شنبه 18 مرداد 1391 ] [ 3:59 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

میانبری بی نظیر برای شبهای قدر

 امام صراط مستقیم است و توسل به امام و مدد از او، کوتاه کردن راه است و شفاعت آن ها باعث حل شدن بسیاری از مشکلات.

 
میانبری بی نظیر برای شبهای قدر
سرویس مذهبی افکارنیوز- امام صراط مستقیم است و توسل به امام و مدد از او، کوتاه کردن راه است و شفاعت آن ها باعث حل شدن بسیاری از مشکلات. 

اگر اخلاص در عمل و پاک شدن از ناخالصی ها و زدودن ریا و تظاهر و نفاق را می خواهیم باید به حضرت علی (علیه السّلام) توسل کنیم و مدد بخواهیم. 

اگر پاکی و طهارت و عفت در چشم و گوش و زبان و قلب را می خواهیم باید به مرکز و محور عصمت الهی حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) پناهنده شویم. 

اگر خلق نیکو و حُسن معاشرت می خواهیم باید از امام حسن(علیه السّلام) بخواهیم که مظهر حُسن الهی است. 

اگر عشق و محبت دنیا برایمان مانع از عشق و محبت به خداست، باید از امام حسین(علیه السّلام) مدد بخواهیم. 

اگر عبادت و سجده برایمان سخت است باید به سیّدالساجدین امام زین العابدین(علیه السّلام) پناه ببریم. 

اگر علم واقعی می خواهیم باید از امام محمدباقر(علیه السّلام) مدد بجوییم. 

اگر صدق در گفتار و صدق در عمل می خواهیم باید از امام صادق(علیه السّلام) کمک بخواهیم. 

اگر می خواهیم که بر خشم خود غلبه کنیم و جدل با دیگران را در خود بکشیم باید از امام کاظم (علیه السّلام) کمک بگیریم. 

اگر رضا به قضاء الهی و رضایت از مردمان و رضایت آنها را بخواهیم باید به امام رضا(علیه السّلام) توسل کنیم. 

اگر به جود و بخشش خدا محتاجیم و اگر می خواهیم بخشنده باشیم به امام جواد(علیه السّلام) توسل کنیم.

اگر احساس سردرگمی و پریشانی می کنیم و تشخیص راه حق و باطل برایمان مشکل است باید به مظهر هدایت الهی امام هادی(علیه السّلام) پناهنده شویم و از او مدد بگیریم. 

اگر پیروزی بر لشکر شیطان و لشکر نفس را می خواهیم به امام حسن عسکری(علیه السّلام) توسل کنیم. 

و حضرت ولی عصر(علیه السّلام) امام وقت و امام حاضر است، صاحب زمان و مکان است، صاحب ما و صاحب قلب و دل و فکر و چشم و گوش و زبان ماست و به اعمال ما احاطه تفصیلی دارد و چیزی نیست که از علم حضرت به دور باشد. باید برای لحظه به لحظه خود از امام زمان مدد بجوییم و برای تمام اعمال و رفتار اعضاء و جوارحمان به ایشان توسل کنیم. 

باید تمام وجود را به آن ها سپرد و دید که تنها به مدد آنها راه رفتنی است. 

منبع: شیدا (آیت الله سید عبدالکریم کشمیری)، ص ۱۶۳ تا ۱۶۵.


موضوعات مرتبط: در محضر بزرگانعترت
[ سه شنبه 17 مرداد 1391 ] [ 2:0 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

امیدبخش‌ترین آیه قرآن کریم از زبان پیامبر(ص)

حضرت علی(ع) بر جمعی وارد شده و از آنها سؤال فرمود: آیا می‌دانید امیدبخش‌ترین آیه قرآن کدام است؟ هر کس به فراخور حال خویش آیه‌ای را عنوان کرد:
 
بعضی گفتند: آیه «إِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ»؛ یعنی خداوند جز شرک گناهان دیگر را می‌بخشد.

 بعضی دیگر بر آن بودند که این آیه است: «وَمَن یَعْمَلْ سُوءًا أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللّهَ یَجِدِ اللّهَ غَفُورًا رَّحِیمًا» یعنی هر کس خلافکار و ظالم باشد ولی استغفارکند، خداوند را بخشنده و مهربان خواهد یافت.

 عده‌ای اظهار داشتند آیه «یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا»؛ یعنی ای بندگان من که در حق خود اسراف کرده‌اید، از رحمت خدا مأیوس نشوید، زیرا او همه گناهان را می بخشد.

تعدادی هم نظر به این آیه داشتند «وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ» کسانی که اگر کار زشتی انجام دادند و به خودشان ظلم کردند، یاد خدا می کنند و برای گناهان خویش استغفار می‌کنند و کیست جز خداوند که گناهان را ببخشد، بعد از اینکه حضرت نظرات آنان را شنید، فرمودند: از حبیبم رسول خدا شنیدم که امید بخش‌ترین آیه در قرآن این آیه است: «َأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ»، سپس پیامبر ادامه داد: یا علی سوگند به خداوندی که مرا بشیر و نذیر مردم مبعوث کرد، وقتی که انسان برای نماز وضو بگیرد، گناهانش ریخته می‌شود و زمانی که رو به قبله کند، پاک می‌شود، یا علی مثال اقامه کننده نمازهای روزانه مثل کسی است که هر روز پنج مرتبه در نهر آبی که جلوی منزل اوست خود را شستشو دهد.
 



موضوعات مرتبط: عترت
[ سه شنبه 17 مرداد 1391 ] [ 1:54 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد